Tie najznámejšie logá nevidíme. Pamätáme si ich a rozoznávame podprahovo.
Ochota kupovať produkty, záujem investorov, dôveryhodnosť značky. Keď sa klienti rozhodujú medzi navrhovanými podobami loga, premýšľajú o ňom mimo takýchto súvislostí. Lenže kontext, ako sa ukazuje, je alfou a omegou. Za úspešnými logami sa skrýva jeden a ten istý menovateľ - opisnosť. Apple, Nike či McDonald’s. Kedysi sme ich vnímali ako značky predávajúce konkrétny druh tovaru. Ibaže dnes?
Predstavujeme si pod nimi hodnoty, takmer abstraktné pojmy, na základe ktorých si vieme zaradiť, čo od značky očakávať. Na začiatku to však boli v prvom rade firmy a tomu zodpovedala aj podoba ich loga. V praxi sa o nich hovorí ako o deskriptívnych logách a v BigWay ich pravidelne vytvárame najmä firmám, ktoré na trhu začínajú. Deskriptívne sú preto, že znázorňujú povahu, činnosť alebo segment, v ktorom značka pôsobí. Takéto logá nielenže zjednodušujú identifikáciu značky, posilňujú súčasne jej dôveryhodnosť a zrozumiteľnosť pre cieľovú skupinu.
Nedávny rozsiahly výskum viac ako 597 log, zverejnený v Harvard Business Review poukázal na širšie a často prehliadané faktory, ktoré súvisia s tým, pre aké logo sa firmy rozhodnú. Výsledky naznačujú, že úspešné logo nie je len o estetike, ale aj o schopnosti komunikovať hodnoty a identitu značky. Aj firmám, ktoré si u nás objednávajú riešenia, preto odporúčame, aby pri výbere loga zohľadnili nielen vizuálnu príťažlivosť, ale aj to, ako logo rezonuje s ich cieľovou skupinou, so segmentom v ktorom bude pôsobiť a ako podporuje ich celkovú marketingovú stratégiu.
Pre Levure Bakery & Coffee sa stal symbolom značky croissant. V prípade fastfood Chick Way, ktorý predáva kuracie stripsy, sme posunuli hru s typografiou do podoby kuracej nôžky. Zákazníci tak v obidvoch prípadoch tušia, čo si od značky môžu sľubovať. Tým si budujú dôveryhodnosť a dobré meno. Takýto postup je pri vyvíjaní identity istejší, ale dá sa to isté povedať aj o legendárnych logách?
Vráťme sa späť k značkám, ku ktorým tak radi vzhliadame. Apple spočiatku uvádzal svoje logo s deskriptívnym príznakom toho, že sa venuje počítačom. Neskôr pri symbole jablka uvádzal názov spoločnosti. Na počítačoch. Apple Computer, Inc. Áno, priamo pod jabĺčkom. McDonald's odvodil zlaté oblúky od podoby fastfoodových prevádzok, ktoré boli typické počas prvých 20 rokov jeho existencie. A čo Nike? Nike svoj povestný swoosh po desaťročia vyobrazoval výlučne tam, kde sa nachádzal produkt - priamo na teniske. Doteraz od toho neupustil. Prejsť od deskriptívneho loga k ikone, to si skrátka vyžaduje čas. A história dokazuje, že obvykle to chce veľmi veľa času, aby sme si logá aj zapamätali.
Logá sú však len jednou, hoci často najvýraznejšou súčasťou identity značky. Špecializujeme sa na vizuálne systémy a firemné identity, ktoré sú naprieč všetkými kanálmi spoľahlivo rozpoznateľné a predovšetkým konzistentné. Vychádzame pritom z osvedčených štandardov, ktoré z dlhodobého hľadiska zaručia firmám stabilnú pozíciu na trhu. A čo je pre vás najlepšie, naše know-how sa dá objednať. O logách a ich vývoji sa dočítate aj v ďalších našich príspevkoch. Omnoho pohodlnejšie sa však dostanete k tomuto obsahu vďaka nášmu šikovnému newslettru, stačí potvrdiť jeho odber.