Zákazník sa počas svojho nákupného procesu prechádza rôznymi Štádiami. Zistite ako s nimi efektívne komunikovať počas každého štádia tohto modelu a zvyšovať tak efektivitu svojej komunikácie.
Framework SEE-THINK-DO-CARE je dielom digitálneho marketingového evangelistu z Googlu Avinasha Kaushika, ktorý je zároveň jedným z najznámejších a najskúsenejších marketingových analytikov na svete. Tento model sa dá preniesť do viacerých marketingových aktivít a dokonca aj do projektového riadenia. Jeho pochopenie vám ušetrí množstvo energie, času v konečnom dôsledku aj peňazí.
STDC model je jednoduchý, ale výkonný framework navrhnutý pre optimálnu efektivitu a maximálny dopad. Ako tvrdí sám Kaushik tento model je navrhnutý tak, aby pomáhal firmám zavádzať rýchlo nové inovácie. Nejde však len o inovácie, je možné ho aplikovať aj pri marketingových stratégiách, kampaniach a ďalších aktivitách s ktorými sa bežne stretávate.
Dnešný online marketing je natoľko komplikovaný a sofistikovaný, že samotná konverzia je len časťou omnoho väčšieho celku. To čo je pred vytúženou konverziou je rovnako dôležité ako konverzia, ktorú vykoná váš zákazník. V dnešnej dobe sa všetky kroky vzájomne prepájajú a podporujú. Hovoríme o nákupných fázach.
Podľa tohto modelu delíme nákupné fázy zákazník na tieto 4:
1, SEE – Táto fáza je typická komunikáciou na širšie cieľové publikum, kedy ľudia vašu značku či produkt vôbec nemusia poznať. Zákazník sa rozhliadá po možnostiach, ktoré uspokoja jeho potreby a vy sa mu potrebujete zobraziť už v tejto fáze pokiaľ si u neho chcete budovať dôveryhodnosť.
2, THINK – V tejto fáze je vaša značka či produkt vystavený porovnávaniu zo strany zákazníka. Ľudia už vašu značku alebo produkt poznajú a získavajú si bližšie informácie. Porovnávajú vás s konkurenciou a zisťujú prečo by si mali nakúpiť práve u vás. V tejto fáze využite vaše USP (unique sales propositions) aby ste zákazníka pritiahli na svoju stranu.
3, DO – Najobľúbenejšia fáza, kedy zákazník vykonáva svoj nákup. V kroku komunikujete už s veľmi úzkou cieľovou skupinou. Ponúknite im čo najviac informácii o ich nákupe, produkte a aké kroky z vašej strany môžu v blízkej dobe očakávať. Nenechajte ich v nevedomosti kedy produkt dostanú, ako im bude doručený. Využívajte notifikácie, transakčné emaily a ďalšie možnosti ako so zákazníkom komunikovať aj po vykonaní nákupu.
4, CARE – Nákupom, vyplnením dotazníku alebo inou konverziou to celé nekončí. Práve v tomto kroku môžete získavať verných zákazníkov a zvyšovať si retenciu zákazníkov. Pomôžte im s prvým nainštalovaním produktu, zistite ako boli spokojný so svojim nákupom, prípadne ako inak im viete pomôcť. Ak predávate digitálne produkty určite svojich zákazníkov po nejakom čase potešíte aktualizáciou či doplnkovým programom, ktorý im uľahčí používanie vášho produktu.
Kaushik tvrdí, že množstvo komunikácie sa sústreďuje len na fázu DO – kedy zákazník nakupuje. Pritom existuje veľa príležitosti osloviť zákazníka na jeho ceste oveľa skôr (SEE-THINK). Mediálny spend, je často pre tieto prvé fázy nulový alebo minimálny. Väčšina budgetu je sústredená na fázu DO. Treba si však uvedomiť, že čím skôr začnete s potenciálnym zákazníkom komunikovať, tým skôr sa stotožní s vašou značkou a začne jej dôverovať.
Je oveľa lacnejšie oslovovať zákazníka vo fáze SEE ako až vo fáze DO, kedy bojujete s množstvom ďalšej konkurencie. Dostaňte sa k zákazníkovi už v prvých fázach a komunikujte efektívne. Ak začnete komunikovať na začiatku tohto tunela so širším cieľovým publikom, máte väčšiu šancu vybudovať si značku do pozície autority oproti konkurencii. O to ľahšie bude pre vás presvedčiť zákazníka aby nakúpil práve u vás a nie u konkurencie.
Ako ste určite pochopili, tento model je zameraný najmä na cieľovú skupinu a vedie ju stále ku konverzii. Hovorí však najmä o tom aby sme sa nesústredili iba na predaj, ale aj na budovanie samotného vzťahu s publikom (našimi budúcimi zákazníkmi) a budovanie autority samotnej značky. Všetky tieto kroky pomôžu k tomu aby ste získavali namiesto jednorázových kupcov, lojálnych a vracajúcich sa zákazníkov.